St. Anna Kerk
Hervormde Gemeente
Eck en Wiel
route >

Wat zegt de Bijbel over: Liefde

02-07-2018

Een van de meeste gezochte woorden op debijbel.nl is ‘liefde’. In de Bijbel zijn dan ook prachtige verhalen over liefde te vinden. Laat je daarom inspireren door deze vier mooie verhalen uit de Bijbel met speciale liefdeskoppels.
 
Jakob en zijn vrouwen
Jakob is één van de drie aartsvaders uit het Oude Testament. Nadat hij de zegen gestolen heeft van zijn broer Esau (Genesis 27:1-35), vlucht hij naar zijn oom Laban in Charan. Daar wordt hij verliefd op Labans jongste dochter Rachel. Om met haar te mogen trouwen, werkt hij zeven jaar voor Laban, maar ‘voor zijn gevoel waren het maar een paar dagen, zo veel hield hij van haar.’ (Genesis 29:20) Zijn oom Laban bedriegt Jakob echter door hem stiekem zijn oudste dochter, Lea, tot vrouw te geven. Pas daarna mag Jakob met Rachel trouwen.

Ahasveros en Ester
De Perzische koning Ahasveros is getrouwd met koningin Wasti. Als zij echter niet naar hem luistert, stuurt hij haar weg (Ester 1:16-22). Na een tijdje mist hij haar echter en gaan zijn dienaren op zoek naar een nieuwe koningin. Er komen allerlei meisjes naar het paleis die een speciale schoonheidsbehandeling krijgen van twee keer zes maanden. Uiteindelijk kiest Ahasveros Ester, want: ‘En de koning voelde voor Ester meer liefde dan voor alle andere vrouwen, meer dan alle andere meisjes verwierf zij zijn bewondering en genegenheid.’ (Ester 2:17)

De liefde in Hooglied
Het bijbelboek Hooglied is de liefdespoëzie uit de Bijbel. Vermoedelijk zijn de liefdesliederen in Hooglied oorspronkelijk bij bruiloftsfeesten gezongen. Ze geven de ideale liefde weer. Een jongen en een meisje zingen elkaar toe, omdat ze veel van elkaar houden. Met allerlei beelden uit de natuur vertellen ze elkaar hoe veel ze van elkaar houden. Zo zegt hij: ‘Je bent zo mooi, vriendin van me, je bent zo mooi! Je ogen zijn zo zacht als de ogen van een duif, ze glanzen door je sluier heen. Je donkere haar hangt over je schouders, je zwarte krullen lijken op een kudde geiten die van de berg af komt. (Hooglied 4:1)

De bruiloft in Kana
In het evangelie volgens Johannes begint het openbare optreden van Jezus op een bruiloft. En door het wonder dat Jezus dan doet – hij verandert water in wijn – ‘toonde hij zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in hem.’ (Johannes 2:11) Wie er trouwen, weten we niet. Maar Jezus, zijn moeder en zijn leerlingen zijn uitgenodigd. Een bruiloft was vaak een feest dat meerdere dagen duurde. Er werd vlees gegeten en wijn gedronken. Ook werd er muziek gemaakt. En de bruid en de bruidegom waren mooi gekleed.

Kortom:
in de Bijbel staan prachtige liefdesverhalen. Verhalen over hoe snel de tijd kan gaan als je verliefd bent, of hoeveel liefde je kunt voelen voor een ander. Verhalen over het bezingen van die liefde.
Wil je meer lezen over liefde in de Bijbel? Of ben je op zoek naar verhalen over Gods liefde voor mensen? Kijk dan ook eens bij de topics ‘Liefde tussen mensen’ of ‘Liefde van God’. Of volg het leesplan over ‘Liefde’. En zoek je een mooie bijbeltekst voor op een kaart bij bijvoorbeeld een huwelijk? Kijk dan eens naar deze blog.
 
Deze blog is geschreven door Roelien Smit, bijbelwetenschapper en vertaler bij het Nederlands Bijbelgenootschap. Ze houdt zich onder andere bezig met kinderbijbelblad Alef, de kinderneven- dienstmethode Bijbel Basics en is publicist voor debijbel.nl